عمارت دهدشتی بوشهر

عمارت دهدشتی بوشهر

در سال‌های دور کمتر کسی بوشهر را به عنوان یک جاذبه گردشگری و مقصد دیدنی برای سفر و گشت و گذار به شمار می‌آورد . اما اخیرا بسیاری از اهالی سفر علاقه شدیدی به این استان جنوبی کشورمان پیدا کرده اند . جاهای دیدنی بوشهر بسیار زیاد است و گستره وسیعی از بناهای قدیمی و تاریخی گرفته تا خلیج‌ها و پارک‌های منحصر به فرد را شامل می‌شود . یکی از این جاهای دیدنی عمارت دهدشتی بوشهر است که با داشتن معماری خاص یادگاری به جای مانده از دوران قاجار است . عمارت دهدشتی که در محله کوتی این شهر واقع شده در حال حاضر با جای دادن موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس در خود و سایر ویژگی‌هایی که دارد از مهمترین جاهای دیدنی در بوشهر به شمار می‌رود . در ادامه با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا شما را با یکی  از بناهای تاریخی در جنوب کشورمان بیشتر آشنا کنیم .

 

معرفی عمارت دهدشتی

عمارت دهدشتی که به آن عمارت روغنی نیز می‌گویند بیش از ۱۰۰ سال پیش توسط فردی به نام حاج غلامحسین دهدشتی بنا شد . محله کوتی‌ها که میزبان این سازه ی تاریخی است از قدیمی‌ترین مناطق شهر و جزو بافت تاریخی آن به شمار می‌رود . عمارت دهدشتی با داشتن چهار طبقه در زمان قاجار بلندترین بنای بوشهر بوده و همین آن را متمایز و معروف کرده است . امروزه وجود موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس در این بنا از دیگر عوامل شهرت آن است . در این موزه آثار ارزشمندی از اشیا و کتب و تصاویر گرفته تا اسناد تاریخی حفظ و  نگهداری می‌شود . عمارت دهدشتی بوشهر در طی سال‌ها کاربری مسکونی و تجاری داشته و در سال ۱۳۷۷ نیز به وسیله میراث فرهنگی این شهر مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است .

 

عمارت دهدشتی کجاست ؟

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم عمارت دهدشتی از جاهای دیدنی بوشهر است که در خیابان انقلاب این شهر و در ضلع شمال غربی مسجد امام واقع شده . این منطقه جزو بافت قدیم بوشهر به شمار رفته به محله کوتی‌ها شهرت دارد . از جمله سایر جاهای دیدنی اطراف عمارت دهدشتی می‌توان به بازار قدیمی بوشهر ، موزه رئیسعلی دلواری و عمارت طاهری اشاره کرد .

تاریخچه ی عمارت دهدشتی

حاج غلامحسین دهدشتی که مالک و سرمایه‌گذار این عمارت باشکوه است از تجار معروف زمانه خود بوده که به تجارت روغن می‌پرداخته است . به همین دلیل به عمارت دهدشتی خانه روغنی نیز میگویند . بر اساس اسناد به دست آمده از این بنای تاریخی قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد . سازمان میراث فرهنگی اسنادی از این عمارت جمع آوری کرده که در آن نامه‌های متعددی با تمبرهایی از کشورهای انگلستان ، آلمان و هند وجود دارد . در این نامه‌ها مطالبی در زمینه تجارت روغن با این خانه مکاتبه شده . این مکان پس از بازسازی در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده و سپس موزه پزشکی خلیج فارس در آن اه‌اندازی شده است .

جالب است بدانید که غلامحسین دهدشتی اهل شهر دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و به استان بوشهر مهاجرت کرده است . حدود ۲۰۰ سال پیش بسیاری از اهالی شهر دهدشت که اکثراً تاجر بودند به بوشهر مهاجرت کرده و در شمال این شهر محله‌ای برای خود ساختند . امروزه این محله به کوی دهدشتی معروف است .

 

معماری عمارت دهدشتی

در آن روزگاران اغلب خانه‌های بوشهر در دو و حداکثر سه طبقه ساخته می‌شدند . در این میان عمارت دهدشتی با داشتن چهار طبقه متمایز بوده و از لحاظ معماری اهمیت فوق العاده‌ای دارد . طراحی عمارت دهدشتی بر اساس معماری سنتی بوشهر است . به این گونه که در بدو ورود دیواری وجود دارد که قسمت اندرونی و بیرونی را از یکدیگر جدا می‌کند . یکی دیگر از ویژگی‌های معماری سنتی این منطقه وجود یک سکو در کنار در ورودی است که برای کارکردهای خاصی طراحی و اجرا می‌شده .

در عمارت دهدشتی بوشهر اتاق‌های متعددی وجود دارد که اصلی‌ترین آنها اتاق شاه نشین است . این اتاق با داشتن سقفی آینه کاری شده و پنجره‌های رنگی بسیار دیدنی و تماشایی است . اتاق پذیرایی نیز از دیگر قسمت‌های منحصر به فرد این عمارت است که سقف آن با رنگ روغن و با الهام از نقاشی‌های اروپایی تزیین شده . اتاق‌های دیگر نیز هر کدام گچ پری‌ها و تزیینات زیبا و خاص خود را دارند . این بنا همچنین حیاطی با صفا دارد که در وسط آن حوضی قرار گرفته . وجود طبقات بالایی باعث می‌شده در فصل‌های گرم سال باد بیشتری در فضای ساختمان گردش داشته باشد و از همه خانه‌های شهر خنک‌تر شود .

 

اشیا قدیمی عمارت دهدشتی

اگر در عمارت دهدشتی بوشهر گشتی بزنید اشیای عتیقه و تاریخی را خواهید دید که شما را به دوره‌های گذشته می‌برد . از جمله این اشیا می‌توان به سبدهای حصیری ، پارچه ، پرده ، سنگ آسیاب ، کوزه‌های سفالی ، دلوها و … اشاره کرد . به علاوه اسناد و تمبرهایی که در این بنا به نمایش درآمده است که نشان از نامه نگاری‌های مالکان عمارت با تجار کشورهای دیگر مانند آلمان و انگلیس دارد .

 

موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس

پیشتر هم اشاره کردیم که در سال‌های اخیر عمارت دهدشتی بوشهر میزبان موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس می‌باشد . علاقمندان می‌توانند در این موزه با سیر تحول پایه‌های پزشکی از دوران باستان تا دوران معاصر ایران آشنا شوند . در این موزه که در سال ۱۳۹۲ تاسیس شد گنجینه‌های گرانبهایی از اشیا ، اسناد ، کتب ،عکس‌ها و تصاویر حفظ و نگهداری می‌شود .

از مهمترین چیزهایی که در موزه تاریخ پزشکی می‌توان از نزدیک دید لوح‌های کشف شده مربوط به آیین‌های مذهبی پزشکی در زیگوراتی متعلق به دوران عیلامی‌هاست . همچنین انواع گوناگونی از متون دعا در یکی از بخش‌های این مجموعه نگهداری می‌شود که مربوط به دعاهایی است که دعا نویسان و جادوگران قدیم برای شفای بیماران می‌نوشتند .

 

زمان بازدید عمارت دهدشتی

علاقمندان و بازدیدکنندگان می‌توانند به جز در ایام تعطیل همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۳ و از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این عمارت و موزه آن دیدن کنند . جالب است بدانید که این عمارت هزینه ورودی ندارد و بازدید از آن برای عموم رایگان است .

جاهای دیدنی نزدیک عمارت دهدشتی

در اطراف عمارت دهدشتی بوشهر جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که می‌توانید در سفرتان به این شهر گرم و صمیمی جنوبی از آنها نیز دیدن کنید . از جمله این مکان‌های دیدنی می‌توان به عمارت گلشن بوشهر ، عمارت کلاه فرنگی ، کوی دهدشتی بوشهر ، کوچه ننه معصومه و … اشاره کرد . همه ی این مکان‌ها در فاصله بسیار کمی از عمارت دهدشتی واقع شده اند و گردشگران می‌توانند پیاده از همه این مکان‌های تاریخی بازدید کنند .

مطالب بیشتر درباره بوشهر در مجله گردشگری بلیط اینجا :

جاهای دیدنی بوشهر

راهنمای سفر به بوشهر

معرفی بندر مقام

بندر گناوه بوشهر

گنبد نمکی جاشک

و…

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها